• Hiep hiep hoera!

    Door problemen met skynetblogs lukt het al een hele tijd niet meer om de jarigen van de maand in de linkerkolom te plaatsen.  Vandaar dat we het nu een beetje anders zullen doen:  wanneer iemand jarig is, tonen we dit met een foto in een gewoon bericht (dus niet meer in de linkerkolom).  De foto's van de verjaardag vind je ook terug in het album 'jarig zijn...'.

    Groetjes, juf Amanda en juf Gerlinde

    ps: Dit zijn de jarigen die nog niet afgebeeld stonden in 'the wall of fame':

    8 november: Maya is 5 jaar!

    DSC05019-001.JPG

    10 december: Kayden is 5 jaar!

    DSC05303-001.JPG

    25 januari: Jana is 6 jaar!

    098.JPG

     

    En dit zijn de 'feestjesfoto's':

  • Het leven zoals het is... 'DE CATWALK'

    Gisteren was het eindelijk zover: de kleuters showden hun eigen creaties op de catwalk. De voorbereiding was vrij intensief: oude kledij verknippen en versieren, een uitnodiging maken die diende als inkomticket, het oefenen van poses en stappen op de catwalk, de andere kleuterklassen persoonlijk uitnodigen, bespreken en overwinnen van gevoelens wanneer je zo in de kijker staat (sommige kleuters vonden dat zalig, anderen hadden kriebels in de buik), ...  Een pluim voor alle kleuters!

    Dit is het resultaat: (en om het met de woorden van de presentatoren te zeggen: 'Geniet ervan!')

     

    Click to play this Smilebox slideshow
    Create your own slideshow - Powered by Smilebox

    Customize your own digital slideshow

     

    ps: Het album 'sTOF' werd aangevuld:

    ps: Volgende week 1 weekje 'SPROOKJES' in aanloop naar ons jaarlijks carnavalfeestje op vrijdag.

  • Mogen kleuters nog spelen? (Klasse, dec. 2012)

    Mogen kleuters nog spelen?

    Elise (5) wil niet naar school, want ze herkent nog geen letters. Viktor (5) is niet goed in puzzelen. Nu moet hij van de juf thuis twee puzzels per week maken. De prestatiedruk in de derde kleuterklas ligt vaak hoog. Als ouder wil zelf ook je dat je kind goed voorbereid de stap naar het eerste leerjaar zet. Veel ouders verwachten daarom dat hun kind zo veel mogelijk ‘leert’. Maar weet je dat je kleuter dat net al spelend doet?  

    “Kleuters moeten heel veel leren in de derde kleuterklas”, vertelt juf Ingrid van de derde kleuterklas. “Maar ik bied alles in spelvorm aan, zodat ze niet beseffen dat ze aan het leren zijn.” De kleuters zitten in de kring. Ze zingen ‘Wie is onze weerman, welk weer is het vandaag’. Arnoud kijkt naar buiten: “Het is bewolkt en koud.” Juf Ingrid laat alle kinderen het zinnetje herhalen. “En nu is het tijd voor een spelletje”, zegt ze. “Wie kan er op het bord een cadeautje ónder de boom tekenen?” Opdracht per opdracht krijgt de tekening meer vorm en komen alle ruimtelijke begrippen aan bod: naast, boven, onder …

    Daarna start het hoekenwerk. De kinderen kiezen in welk deel van de klas ze aan de slag gaan. Chloë speelt op de computer. Door met de muis te klikken oefent ze haar oog-handcoördinatie, belangrijk om goed te leren schrijven. Een ander groepje puzzelt. Daardoor leren ze ordenen, zich concentreren, doorzetten en zelfstandig oplossingen bedenken. Ze vergroten ook hun ruimtelijk inzicht, en dat is nodig om te leren lezen, rekenen en schrijven. Aan de zandtafel tekenen de kinderen met hun vingers krullen en haaientanden in het zand: fijn handenwerk als voorbereiding op het schrijven. Een vierde groepje gaat aan de slag in het winkeltje: wat weegt meer/minder, wat is groot/klein? Zo krijgen ze interesse in rekenen.

    Geen kinderopvang

     

    De kleuterklas is niet alleen spelen. Voor kleuters bestaan er ‘ontwikkelingsdoelen’. Die worden door de overheid bepaald. De leraren moeten hun lessen zo invullen dat zo veel mogelijk kleuters die doelen (knippen, tot tien tellen, hun eigen naam herkennen …) bereiken, maar dat is niet verplicht voor iedereen. “De leraar van het eerste leerjaar moet starten met wat de leerlingen effectief kunnen”, zegt inspecteur Hilde Reyniers. “Toch liggen de verwachtingen van de lagere school heel hoog. De leraar van het eerste leerjaar wil dat de kinderen vanaf de eerste dag stilzitten en heel wat kennen. Als de kleuters niet voorbereid zijn, zorgt dat voor strubbelingen binnen de school”, ondervindt peuterjuf Kelly. “De kloof tussen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar zou niet zo groot mogen zijn. Toch zie ik dat die de laatste jaren kleiner wordt en dat er meer overleg is”, zegt inspecteur Cris Hens.

    Druk van ouders

    Ook als ouder voel je de druk van het eerste leerjaar. Je wil dat je kind goed voorbereid is. “Er heerst een enorme spanning rond de ‘overstap’. Daarom zien ouders de derde kleuterklas vaak enkel en alleen als ‘voorbereiden op’. Zeker als ze voelen dat hun kind niet zal overgaan, willen ze een tandje bijsteken. Zij verwachten veel van de school”, zegt Marc Litière, auteur van de boeken ‘Juf, mag ik overvaren?’ en ‘Ik kan dat niet, zegt mijn kind’.

    Kleuteronderwijzers zwichten dan ook vaak voor de druk van ouders en gaan daardoor verder dan wat de ontwikkelingsdoelen vragen. “Ik hou niet van werkblaadjes, maar ik laat de kleuters er wel een paar maken omdat ouders denken dat hun kinderen enkel zo goed voorbereid worden op het eerste leerjaar,” zegt kleuterjuf Monique. “Maar daar zijn niet alle kleuters al aan toe”, zegt Hilde Reyniers. Ze waarschuwt alvast voor een vroege burn-out van kleuters. “Als je kleuters te snel kennis en vaardigheden opdringt, dreigen ze schoolmoe te worden. Ze krijgen het gevoel ‘ik kan dat niet’.”

    Wat leert je kind al spelend in de kleuterklas? Deze presentatie uit de campagne ‘Kijk wat ik al kan’ maakt het je duidelijk.

     http://www.ond.vlaanderen.be/basisonderwijs/kleuterparticipatie/professional/campagne/materialen/kleuterklas.ppt

     (bron: 'Klasse voor ouders', dec. 2012)