• Voorbije thema: 'Wat voel, proef, ruik, hoor en zie ik?' *Zintuigenfestival*

    De voorbije weken hebben we uitgebreid onze zintuigen verkend. De 5 zintuigen hebben nu niet veel geheimen meer voor ons.  Ik heb dit thema ook gekoppeld aan de 'sensomotoriek' en introduceerde een 'motoriekhoekje' in de klas.

    Sensomotoriek is een samentrekking van sensoriek en motoriek. Sensoriek wil zeggen: het opdoen van prikkels met de zintuigen, horen, ruiken, voelen, proeven en zien. Motoriek wil zeggen: het vermogen te kunnen bewegen. Deze twee vaardigheden samen zorgen er bijvoorbeeld voor dat je een bal kunt vangen: je ziet de bal aankomen, je steekt je armen uit en vangt de bal.

    De sensomotorische ontwikkeling is erg belangrijk voor de totale ontwikkeling van kinderen. Door (senso)motoriek leren kinderen hun eigen lichaam kennen, en via hun eigen lichaam de wereld om hen heen.

    Heel wat kleuters hebben echt genoten van dit handelend bezig zijn en het bewust gebruiken van hun zintuigen.  Een opsomming van de belangrijkste activiteiten volgt hier:

    Bij het schildersezel lag de nadruk op 'KIJKEN': We keken met de verrekijker naar verschillende afbeeldingen die in de klas gingen en kozen er daarna ééntje uit om na te schilderen... 

    DSCN6298.JPG

    DSCN6239.JPG

    Amber koos een bloem om te schilderen, Thomas een auto...

    DSCN6296.JPG 

    DSCN6295.JPG

    Handmassage met speciale handbalsem... zaalig én dat ruikt lekker!

    DSCN6302.JPG  

    Working at the CARWASH... genieten van de handen in het warme water en de geur van lekkere zeep... altijd maar opnieuw en opnieuw wassen en wrijven...

    DSCN6241.JPG

    Sommige kleuters kozen ervoor om een optische illusie te maken: wat je nodig hebt is enkel een cirkel met een spin op, een cirkel met een web op en een rietje.  Plak beide cirkels op het rietje.  Wanneer je het rietje draait zit de spin IN het web!

    Dit is een MAGwerkje en geen MOETwerkje (moeten de kinderen niet verplicht maken, vrije keuze).

    DSCN6236.JPG

    Een rijstbak waarin je letters moet grabbelen... Wie heeft het eerst zijn alfabetplaatje vol?

     DSCN6238.JPG

    Marie M. bracht gelparels mee naar de klas, lekker glibberig en koud!

    DSCN6299.JPG

    We maakten samen wortelsoep.

    DSCN6403.JPG

    DSCN6405.JPG

    DSCN6409.JPG

    DSCN6411.JPG

    Scheerschuimschilderen mocht niet ontbreken.

    DSCN6667.JPG

    En natuurlijk mogen we de zandbak niet vergeten: emmertjes vullen, emmertjes legen, taartjes bakken, een eeuwigheid ploeteren met de handen in het zand...

    DSCN6669.JPG

    Mini-pizzaatjes maken én opeten, een lekker aperitiefhapje!

    DSCN6694.JPG

    DSCN6680.JPG 

    DSCN6688.JPG 

    DSCN6700.JPG  

    DSCN6706.JPG

      

    DSCN6707.JPG 

    DSCN6714.JPG 

    Vandaag sloten we het thema af met een blotevoetenpad...

    DSCN6824.JPG

    DSCN6854.JPG 

    DSCN6830.JPG 

    DSCN6838.JPG 

    DSCN6863.JPG 

    DSCN6888.JPG 

    DSCN6877.JPG 

    DSCN6884.JPG 

    Natuurlijk hebben we nog andere dingen gedaan, maar het is niet mogelijk om overal foto's van te nemen.  't Was een rijk thema, voor herhaling vatbaar!

    Thema volgende 2 weken:

    'Sinterklaas en Zwarte Piet!

     

    pf_specials_sintpiet04.jpg

  • Een bezoekje aan de bib...

    Vandaag maakten we een uitstapje dicht bij huis...

    Heel wat ouders en grootouders brachten ons met auto's naar de bibliotheek van Oudenburg.    Volgende week is het de 'Voorleesweek', dat konden we toch niet zomaar voorbij laten gaan!

    Wat is de Voorleesweek?

    De Voorleesweek is een jaarlijkse campagne die het belang van voorlezen in de kijker zet. Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling, de concentratie, de creativiteit en de sociale vaardigheden bij kinderen. Bovendien is voorlezen de garantie voor een leven lang leesplezier. De Voorleesweek vindt in heel Vlaanderen plaats tijdens de laatste week van november.

    Ons prentenboek werd niet op de traditionele manier voorgelezen, maar we maakten gebruik van de kamishibai, een eeuwenoude visuele  verteltraditie die in de 12de eeuw ontstond in Boedhistische tempels in Japan.

    kamishibai.jpg

    We luisterden naar een verhaal van An Melis: 'Hekselien en Heksje Fien'.

    hekselien.jpg

    DSCN6766.JPG

     DSCN6765.JPG

    DSCN6741.JPG

    DSCN6751.JPG

    DSCN6753.JPG

    DSCN6750.JPG

    DSCN6739.JPG 

    DSCN6740.JPG

    Na het verhaaltje mochten we samen in de boekjes kijken...

    DSCN6808.JPG 

    DSCN6809.JPG 

    DSCN6800.JPG

    DSCN6811.JPG

    DSCN6806.JPG

    Een leuke voormiddag, niet mogelijk zonder onze lieve ouders en grootouders die ons brachten en begeleidden tijdens deze uitstap!  DANKJEWEL! 

     

     Alle foto's kan je hier vinden (Met dank aan fotograaf - mama Inge!):

     

     

  • Joehoe, ik ben jarig!!

    Jarig zijn, als dat niet leuk is! De hele dag in de kijker staan ... want het is toch jouw speciale dagje! 

    Hoe vieren wij een verjaardag in onze klas?

    Enkele dagen voor de eigenlijke dag krijgt jouw kleuter de verjaardagstrolley mee naar huis...

    marith1.jpg

    Daarin zit het kronenboekje, want een kroon kiezen is heel belangrijk... je kan een kroon kiezen uit het boekje of je kiest zomaar iets wat je leuk vindt... juf maakt het wel!  Een krokodillenkroon, een olifantenkroon, een rox- of frozenkroon, alles is mogelijk.  Marith koos een prinsessenkroon met rood en roze.

    marith2.jpg

    In het boekje mag je een tekening maken en/of een foto kleven.  Je kan er thuis in kijken en zien wie de vorige jarigen waren.

    marith3.jpg

    marith4.jpg

    Wanneer je de trolley terug meebrengt naar klas mag je een speelgoedje meebrengen van thuis dat past in de trolley...

    marith5.jpg

    En natuurlijk iets lekkers om te trakteren aan de vriendjes!

    marith13.jpg

     

    marith15.jpg

    Een geschenkje voor de klas mag zeker maar is geen verplichting! Tips kunnen vooraf bij de juf gevraagd worden.

    marith6.jpg

    marith7.jpg 

    marith8.jpg

    marith9.jpg

    marith11.jpg

    Uit de geschenkjesmand mag je 2 geschenkjes kiezen:

    DSCN6277.JPG

    De hele dag wordt er tussendoor gezongen, de slingers hangen uit, tijdens de praatronde mogen de kleuters iets goeds/leuks vertellen over de jarige en de jarige mag ook als eerste kiezen in welk hoekje hij of zij wil spelen...

    marith17.jpg

    Een dagje lekker genieten voor de jarige... en wij genieten mee!! :-)